Reisverhalen: Op zoek naar Skippy

02-02-2011

De kinderen meenemen naar Australië? Waarom niet? Veel kinderen vinden het een prachtig avontuur. Toen ik zelf klein was, droomde ik er al van; ik had het best graag willen meemaken, maar in die tijd was zo’n verre reis alleen weggelegd voor hele rijke mensen. Nú is Australië veel makkelijker bereikbaar en dankzij de goede voorzieningen is het rondreizen met kinderen juist heel plezierig. Aan de Australiërs zal het niet liggen; met hun ontspannen levensinstelling en gevoel voor humor vinden zij het prachtig om de ‘kids from overseas’ te leren kennen. Bovendien leren ze al spelenderwijs de Engelse taal. Met een Australisch accent, dat wel.

Zoals veel Australiëreizigers, begonnen wij ons avontuur in Sydney, een stad voor alle leeftijden. Veel bezienswaardigheden, een mooie haven om doorheen te varen en prachtige stranden. Toch wilden wij nog iets heel bijzonders toevoegen en daarom boekten wij een ‘Roar ’n Snore’-arrangement. Je vaart dan naar Taronga Zoo, de dierentuin aan de noordoever, en slaapt in een compleet ingerichte safaritent. Een geweldig leuk idee, zo hebben wij ervaren. Er zat bijvoorbeeld ook een rondleiding achter de schermen van de dierentuin bij waar de kinderen erg van genoten. Wij zelf hebben ons prima vermaakt op de veranda van onze tent, met een schitterend uitzicht op de skyline van Sydney, met natuurlijk het beroemde Opera House en de Harbour Bridge. ’s Nachts was het wel even spannend, want de brullende leeuwen leken heel dichtbij te zijn.

Een eilandparadijs
Met onze huurauto reden wij noordwaarts naar de Sunshine State Queensland. In Brisbane stapten wij op de boot naar Moreton Island, een zandeiland voor de kust waar wij een paar nachten zouden verblijven in Tangalooma Island Resort. De verhalen op de website hadden bij ons hoge verwachtingen gewekt, zeker bij de kinderen, en daarom waren we erg benieuwd. Het werd een groot succes. Al voordat we bij het eiland waren, zagen we dolfijnen zwemmen. Ze kwamen steeds dichterbij en gingen zelfs een stukje voor de boot uit: een geweldig gezicht. Eenmaal op het eiland hebben wij ons uitstekend vermaakt. Een schitterend zandstrand en een diepblauwe zee voor de deur, prachtig zonnig en warm weer, wuivende palmbomen: het was een stukje paradijs op aarde. Voor de kinderen waren er veel leuke activiteiten en excursies om uit te kiezen en bovendien bijzondere dieren, zoals kookaburra’s en pelikanen. Hoogtepunt was de whale watching cruise, waarbij wij reusachtige bultruggen zagen zwemmen. Het was een heel karwei om de kinderen weer op de boot naar het vasteland te krijgen.

Crikey!
De kinderen waren oud genoeg om op tv nog de programma’s van Crocodile Hunter Steve Irwin gezien te hebben en daarom moesten wij per se naar Australia Zoo. Ik vond het op de wegenkaart bij Beerwah, even ten noorden van Brisbane in de Glasshouse Mountains. Je kunt er niet omheen; dit is het domein van de Crocodile Hunter. Vooraf had ik eerlijk gezegd mijn twijfels vanwege het commerciële en ietwat overdreven karakter van het hele gebeuren, maar eenmaal bij de dierentuin aangekomen bleek het een heel mooi park te zijn, vol prachtige dieren. Ook waren er allerlei leuke activiteiten georganiseerd waardoor de kinderen wild enthousiast werden.

Krokodillen in de tropen
Het was best een flinke rit naar het noorden, dwars door Queensland. Bij Rockhampton passeerden we de Steenbokskeerkring en zo kwamen we in de tropen terecht. Onze favoriete plek was toch wel Port Douglas, een heel ontspannen plaatsje met een prachtig breed zandstrand, een gezellige hoofdstraat met winkels en restaurants en een prima locatie voor tourtjes in de omgeving. Zo gingen wij een dagje naar Cape Tribulation en maakten we onderweg een boottocht over de Daintree River. Wij lieten de kinderen raden wat ze daar zouden zien, maar wat ze ook probeerden, ze kwamen er niet achter. Totdat ze vanaf de boot plotseling oog in oog stonden met een reusachtige krokodil. Ze hebben het er nog steeds over...