U bevindt zich hier: HomeBestemmingen van Australië, Canada en Nieuw-Zeeland Reisverhalen Australië Steden Een stad om jaloers op te zijn
Reisverhalen: Een stad om jaloers op te zijn
02-02-2011
Vraag een willekeurige, ervaren wereldreiziger in welke stad hij wel zou willen wonen en de kans is groot dat hij Sydney zegt. Niet verwonderlijk, want Sydney heeft alles mee: mooie ligging, veel water en groen, welvarend, ontspannen levensstijl, warm en zonnig klimaat, goede voorzieningen, prachtige stranden, mooie natuurgebieden in de buurt en ga zo maar door. Er is bijna niets ten nadele van Sydney te verzinnen. Echt niet? Ik vond het tijd om eens te gaan bekijken wat er zo speciaal is aan deze stad en boekte een vliegticket en een hotel.
Het verhaal van Sydney begon ooit in Sydney Cove, een kleine baai in de reusachtige natuurlijke haven. Arthur Phillip, de stichter van de stad, zou het nu niet meer herkennen, want de baai is inmiddels omringd door wolkenkrabbers, de enorme Harbour Bridge en het bekendste gebouw van de stad, Sydney Opera House. Ook heb je er de gezellige wijk The Rocks waar nog verschillende oudere gebouwen overeind staan. Iets verderop, onder de grote brug door, nam ik mijn intrek in het Sebel Pier One, een hotel met een spectaculaire ligging en uitzicht over de haven. Een ideale locatie, want het centrum lag op loopafstand en ik kon ook eenvoudig naar Darling Harbour waar een oude industriehaven is omgebouwd tot een gezellig centrum met winkels, musea en restaurants.
Actievelingen
Het was me al eens opgevallen dat Australiërs erg veel medailles winnen op de Olympische Spelen. Dat is niet voor niets, want ze zijn gek op sport. Om te laten zien dat ik ook sportief ben, besloot ik Sydney met de fiets te gaan verkennen. Ik boekte de Sydney Classic Tour bij Bonza Bike Tours, die mij langs de belangrijkste bezienswaardigheden zou brengen. Wel moest ik zo'n helmpje op, maar voor de rest zag ik er best sportief uit. Om half elf gingen we van start voor een tour van vier uur met halverwege een dorstlessende stop in een echt Australische pub. Ik vond het zeer de moeite waard, mede dankzij het leuke commentaar van onze gids. De volgende dag vond ik het tijd voor een andere sportieve bezigheid: surfen. Ik nam de bus naar Bondi Beach, hét strand van Sydney, en meldde mij bij Let's Go Surfing voor een les. Ze bleken er lessen in alle gradaties te hebben, voor absolute beginners met watervrees tot goed geoefende golfridders. Op de watervrees na behoorde ik tot de eerste categorie en samen met mijn klasgenoten leerde ik de grondbeginselen van het surfen. Eerst op het droge, later op een paar voorzichtige golfjes. Tot mijn verbazing slaagde ik erin op te staan terwijl mijn surfboard over het zilte nat zweefde. Twee seconden lang.
Avondje uit
Natuurlijk moest ik ook uitvinden hoe sfeervol Sydney 's avonds is en daarom ging ik uit eten in een eigentijds Chinees restaurant in The Rocks, met uitzicht op het Sydney Opera House. Het was een prima keuze, ook om na afloop nog even rond te wandelen in de omgeving. Later op de avond bezocht ik een klassiek concert in het Opera House, een gelegenheid die ik mij als muziekliefhebber niet wilde ontzeggen. Het is ook van binnen een indrukwekkend gebouw en ik vond het een geweldige eer om op deze locatie een concert bij te mogen wonen. Daarnaast was het ideaal dat ik gewoon naar mijn hotel terug kon lopen vanwege de gunstige ligging.
Over en onder de brug
Mijn laatste dag in Sydney wilde ik goed besteden en daarom besloot ik de Harbour Bridge te beklimmen. Dat kan via de organisatie BridgeClimb, die tours organiseert. Ik kreeg een grijze overall aangemeten en ik kreeg instructies over wat ik wel en niet moest doen. Samen met een aantal anderen klom ik omhoog over de stalen boogconstructie naar het hoogste punt. We zaten goed verankerd zodat we niet naar beneden konden vallen. Wel zo veilig, want je gaat naar een hoogte van 134 meter boven het wateroppervlak. Het uitzicht op de stad en de haven was adembenemend. 's Middags maakte ik nog een laatste havencruise onder de brug door en dacht ik: ja, in deze stad zou ik wel willen wonen.