U bevindt zich hier: HomeBestemmingen van Australië, Canada en Nieuw-Zeeland Reisverhalen Australië Puur Natuur Er kan er maar één de mooiste zijn
Reisverhalen: Er kan er maar één de mooiste zijn
02-02-2011
Elk land heeft zijn hoogtepunten, maar welk is nu echt nummer één? Vooraf had ik zo mijn ideeën over wat nu echt de mooiste plek van Australië zou moeten zijn, op basis van wat anderen mij vertelden, maar de meningen liepen te ver uiteen om er echt één uit te filteren. Daarom ging ik zelf eens een kijkje nemen. Het werd een lange reis, omdat de grootste Australische iconen ver uit elkaar liggen, maar het bleek echt de moeite waard. Keer op keer stond ik versteld en was ik zeer onder de indruk.
Vraag een willekeurige voorbijganger een gebouw in Australië te noemen en hij zegt: Sydney Opera House. Dit is onbetwist een van de bekendste iconen van het land, maar is het nu echt zo mooi? Om het goed te kunnen ervaren nam ik mijn intrek in een luxe hotel aan de overkant van Sydney Cove, zodat ik een fraai uitzicht had op het witte gebouw op Bennelong Point. De eerste aanblik was inderdaad spectaculair. Nog beter werd het toen ik de volgende dag tijdens een havencruise langs het Opera House voer en het van alle kanten kon bekijken. Met de wolkenkrabbers en de indrukwekkende Harbour Bridge op de achtergrond kwamen de schelpvormige dakpanelen helemaal tot bloei. Het is zonder meer een van de mooiste gebouwen ter wereld: een hoogtepunt van architectuur.
Ayers Rock (Uluru)
Geen bouwwerk van de mens, maar van een hogere macht: Ayers Rock, oftewel Uluru, heeft een magnetische aantrekkingskracht. Ik zag de beroemde rots al van ver nadat ik met de bus van Connections vanuit Alice Springs was aan komen rijden. Die avond was ik met mijn reisgenoten getuige van de zonsondergang. Met een glas champagne in de hand, al was dat niet nodig geweest om mij in vervoering te brengen. Uluru ging van bruin naar fel oranje en donkerrood en begon te gloeien. Althans, zo leek het. De zon verdween van de rots, maar het kleurspektakel was nog niet over: Uluru werd paars en uiteindelijk een donker silhouet tegen het laatste hemellicht. Ik keek in mijn glas en zag dat ik nog niets gedronken had, alleen maar ademloos toegekeken.
Kakadu
Met de luxe trein The Ghan reed ik door de uitgestrekte Outback naar het noorden voor een bezoek aan mijn derde hoogtepunt: Kakadu National Park, een natuurpark half zo groot als Nederland in het topje van de Top End. Na een lange reis reed ik aan het einde van de middag naar Ubirr Rock, een belangrijke plaats voor de aboriginals vanwege de bijzondere rotstekeningen. Het waren intrigerende voorstellingen die grote indruk maakten. De volgende ochtend stond ik voor dag en dauw op voor een boottocht over de Yellow Water Billabong. Het werd een onvergetelijke tocht door een weergaloos natuurgebied met duizenden vogels, maar ook vervaarlijke krokodillen. 's Middags maakte ik een excursie naar Jim Jim Falls en Twin Falls, twee van de mooiste watervallen van Australië. Kakadu is echt een natuurparadijs.
Great Barrier Reef
Na mijn vliegreis naar Cairns maakte ik een cruise naar het Great Barrier Reef met Ocean Spirit Cruises. Ze namen mij met een luxe catamaran mee naar Michaelmas Cay, een piepklein zandeilandje op het rif. Het was allemaal keurig verzorgd, met een smakelijk lunchbuffet en alle voorzieningen die je nodig hebt om van de onderwaterwereld te genieten. Je kunt bijvoorbeeld met een halfonderzeeër mee, maar ik koos voor de snorkel. Het aardige was dat je meteen vanaf het strand de zee in kon lopen en binnen de kortste keren zwom je tussen de kleurrijke vissen en koralen. Het was een waar spektakel en ik kon er geen genoeg van krijgen totdat mijn vingers toch wat begonnen te rimpelen.
De mooiste?
Nee, je kunt niet zeggen dat een van deze vier hoogtepunten de mooiste is. Daarvoor zijn ze te verschillend. Je zou hooguit kunnen zeggen dat de variatie het grootste hoogtepunt is.